Moni miettii uuden harrastuksen aloittamista ja kiinnostuu samalla myös kamppailulajeista, eli itsepuolustus- ja taistelulajeista. Silloin alkaa aiheeseen tutustuminen: Mitä eri kamppailulajeja on olemassa? Minkälainen laji on esimerkiksi Haedong Kumdo? Missä voin harjoitella niitä? Mitä varusteita tarvitsen kamppailulajeissa?
Kamppailulajit ovat usein todella fyysisiä, teknisesti haastavia lajeja. Yksinkertaisiakin tekniikoita hiotaan toistuvasti tunnista toiseen, jotta ne jäävät lihasmuistiin ja alkavat tuntua rutiinilta. Siksi ei ole yhdentekevää, kenen opissa ensi askeleet harrastuksen parissa otetaan. Kukapa ei haluaisi harrastaa alan parhaalla salilla? Aloittelevalle oppilaalle onkin tarpeellista tarjota mahdollisimman kattava tietopaketti eri lajeista. Näin voit madaltaa kynnystä tulla kokeilemaan lajia – ja saat oppilaan jäämään harjoittelemaan vakituisesti. Tässä vinkkejä hyvän nettisivun suunnitteluun.
Mitä haluat sivustollasi saavuttaa?
Kuten kamppailulajien harjoittelussa, myös verkkosivustollasi pitää olla tavoite. Haedong Kumdossa tavoite on mielenrauhan ja tasapainon saavuttaminen. Se vaatii todennäköisesti vuosikymmeniä kestävää harjoittelua. Täydellistä tasapainoa et pysty oppilaallesi verkossa tarjoamaan, mutta mielenrauhaan on jo huomattavasti lyhyempi tie.
Uuden lajin opettelusta kiinnostunut kuluttaja haluaa kipeästi tietää lajistasi lisää. Tarjoa siis kaikki tarpeellinen sisältö: tiedot peruskursseista ja niille ilmoittautumisesta, lajin esittely, treeniajat, tarvittavat varusteet, hinnasto, salin osoite ja yhteystiedot. Näin teet lajia ja sen harjoittelua tutuksi ja kynnys lähteä kokeilemaan on pienempi. Muista, että verkkosivusi palvelee aina myös nykyisiä asiakkaitasi. Älä siis tee siitä vain yhtä lisämyyntikanavaa vaan pidä mielessä kaikki kohderyhmäsi.
Osaamisen pitää näkyä heti
Haedong Kumdossa on yhteensä 12 vyöastetta: punamusta, punainen, ruskea, sinipunainen, sininen, vihreä, keltainen, valkoinen ja neljä mustaa vyötä. Opettajan harjoitusasu on erivärinen kuin oppilailla, ja sydämen kohdalla asussa on tiikeri tai lohikäärme. Näistä tunnistaa mestarin – alansa todellisen taitajan.
Sama pätee verkkosivuihin. Ne ovat seurasi käyntikortti. Ulkoasu on asia, jonka sivustolle saapuva näkee ensimmäisenä. Sen pitää paitsi miellyttää silmää, myös olla käytännöllinen ja viestiä oikeita asioita ja asiantuntijuutta. Verkkosivut voivat olla mahdollisen asiakkaasi ainoa kosketuspinta seuraan. Jos sivustosi ei tarjoa tarpeeksi tietoa, voi potentiaalinen oppilaasi vaihtaa vaikka toisen itsepuolustuslajin pariin. Mallia kannattaa ottaa vaikkapa online-kasinoilta. Esimerkiksi https://igamekolikkopelit.com on panostanut ulkoasuunsa huomattavasti: sen visualiikassa käytetään paljon online-peleistä tuttuja kirkkaita värejä ja kuvitusta, joten käyttäjä saa heti positiivisen ensivaikutelman sivustosta ja sen sisällöstä. Nettikasinot ovat myös asiantuntijoita siinä, miten käyttäjät saadaan viihtymään sisällön parissa mahdollisimman pitkään.
Mieti siis sivusi värimaailmaa. Perinteisesti itämaisessa kuvituksessa on käytetty vahvoja värejä: vihreää, oranssia ja punaista. Nämä voivat viedä käyttäjän ajatukset heti oikeaan mielentilaan. Toisaalta runsaasti käytettynä ne voivat tehdä sivun ilmeestä myös rauhattoman ja levottoman, jolloin vaikutelma on aivan päinvastainen kuin mihin mielenrauhaa etsivä kumdo-harrasta pyrkii. Entä mitä värejä seurasi tunnuksessa eli logossa on?
Onneksi värejä ja niiden vaikutusta on tutkittu laajasti. Tässä lyhyt koonti siitä, miten eri värit koetaan ja miten ne vaikuttavat alitajunnan tasolla. Mieti, mitkä attribuutit sopivat seuraasi parhaiten:
- Punainen: lämpö, rakkaus, viha, vaara, rohkeus, jännitys, nopeus, voima, energia, päättäväisyys, intohimo.
- Vaaleanpunainen: naisellisuus, rakkaus, hempeys, huolenpito, hoiva.
- Oranssi: iloisuus, edullisuus, innokkuus, luovuus.
- Keltainen: mukavuus, eloisuus, vilkkaus, optimismi, huomion herättäminen.
- Vihreä: kestävyys, luotettavuus, ympäristö, parantava, hyvinvointi,
luonto, turvallisuus, rehellisyys, raikkaus.
- Sininen: rauha, ammattimaisuus, asiantuntijuus, kunnia, luottaminen, syvyys, tasapaino.
- Musta: eleganssi, hienostuneisuus, muodollisuus, kuolema.
- Valkoinen: puhtaus, rauha, neitseellisyys, vilpittömyys, yksinkertaisuus.
Mieti myös sivustosi kuvitusta. Mestarien puvussa kuvatut itämaiset tiikerit ja lohikäärmeet toimivat varmasti oikein käytettynä myös sivustosi visuaalisessa ilmeessä.
Panosta myös päivittyvään sisältöön. Useille sivustoille on koottu pitkä teksti, jossa kerrotaan Haedong Kumdonin monituhatvuotisesta historiasta ja käydään yksityiskohtaisesti läpi lajin kaikkia ulottuvuuksia. Mutta mitä muuta sisältöä voisit asiakkaillesi tarjota – ja millä tavalla? Sitouta asiakkaasi lajiin tarjoamalla esimerkiksi tekniikkavideoita omatoimitreenejä varten. Koosta kuvalliset ohjeet liikesarjoista, jotta harjoittelu sujuu kotona helpommin.